Щодо Декларації ВР про боротьбу за звільнення України.
Щодо рішення РНБО про звернення до ООН з проханням оголосити Крим демілітаризованою зоною.
Щодо рішення РНБО про припинення членства в СНД
Коментар МЗС України на рішення про припинення головування України в СНД у 2014 році та правового механізму припинення участі в СНД
19 березня ц.р. МЗС України у встановленому порядку нотифікувало Виконавчий комітет СНД щодо рішення України припинити головування в СНД у 2014 році.
Як відомо, це головування почалося з 1 січня 2014 року.
Припинення головування означає, що Україна відмовляється від головування у вищих органах Співдружності – Ради глав держав, Ради глав урядів, Ради міністрів закордонних справ, Економічної Ради.
Водночас, Україна може брати участь у роботі цих органів як повноправний учасник.
Щодо припинення участі України в СНД, то Україна, як повноправний учасник цієї організації, самостійно визначає формат і доцільність участі у її роботі.
Умови припинення участі України в СНД визначені статтею 10 Угоди про заснування СНД від 8 грудня 1991 року.
Відповідно до цієї Угоди сторони залишають за собою право вийти з СНД.
Після ухвалення відповідного рішення про вихід із Співдружності у формі закону України, МЗС здійснить відповідну нотифікацію Виконкому СНД.
Відповідно до Угоди про заснування СНД, припинення участі України в цій Співдружності остаточно набере чинності через рік після нотифікації Виконкому.
Хотів би звернути увагу, що відповідно до норм міжнародного права у зв’язку з припиненням участі України в СНД усі міжнародні договори, укладені Україною в рамках Співдружності, не втрачають дію.
Положення договорів залишаються чинними для України до проведення міністерствами і відомствами України їх ретельного аналізу на предмет відповідності інтересам України. Після такого аналізу, українська сторона визначить доцільність подальшої участі України у відповідних договорах.
Щодо рішення РНБО про запровадження візового режиму з РФ
Сьогодні МЗС РФ опублікувало заяву щодо наміру України запровадити візовий режим з Російською Федерацію, в якій висловило жаль, що такі дії Києва ускладнять контакти між мільйонами громадян двох країн, прикордонні, міжрегіональні і гуманітарні зв’язки.
Проте, нас дивує інше. Чому без будь-яких пояснень російська сторона вже з вчорашнього дня призупинила пропуск громадян України - жителів прикордонних регіонів у деяких пунктах пропуску в Харківській, Сумській і Луганській областях, що межують з Бєлгородською та Вороніжською областях РФ.
Дивно, що в таких діях, не говорячи взагалі про агресію проти Українського народу, офіційна Москва не вбачає загрози для контактів між громадянами наших держав.
Якщо ж говорити про вчорашнє рішення РНБО, то слід насамперед розуміти його дійсні причини. А вони – на поверхні:
Водночас, хотів би наголосити, що рішення РНБО ще не набрало чинності, оскільки має бути введено в дію Указом в.о. Президента України.
Разом з тим, МЗС опрацьовує відповідні пропозиції щодо його реалізації та найближчими днями готове внести їх на розгляд Уряду України.
Щодо підписання політичних положень Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС
На 21 березня ц.р. в Брюсселі (орієнтовно о 9.30 за брюссельським часом) заплановане підписання «політичної частини» Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.
Підписання відбудеться під час позачергового Саміту між Україною та Європейським Союзом і його державами членами в рамках засідання Європейської Ради.
З української сторони політичні положення Угоди про асоціацію підпише Прем’єр-міністр України А.П.Яценюк.
До «політичної частини» увійдуть надзвичайно важливі для європейського майбутнього України елементи, зокрема:
У частині „Преамбула, загальні цілі та принципи” міститься визнання з боку ЄС європейського вибору та європейських устремлінь України як європейської країни, а також визначені цілі Угоди, серед яких – створення асоціації, поступове зближення між Україною та ЄС на основі спільних цінностей, поглиблення економічних та торговельних відносин, зокрема шляхом створення ЗВТ, посилення співробітництва у сфері юстиції, свободи і безпеки.
Закріплюються основні принципи, які лежатимуть в основі асоціації, передусім забезпечення прав людини та основоположних свобод, повага до принципу верховенства права, дотримання принципів суверенітету і територіальної цілісності, непорушності кордонів і незалежності.
Частина „Політичний діалог і реформи, політична асоціація, співробітництво та конвергенція у сфері закордонних справ та політики безпеки” містить положення, реалізація яких має сприяти розвитку і зміцненню політичного діалогу у різних сферах, у т.ч. поступовому зближенню позицій України з ЄС у сфері зовнішньої та безпекової політики.
У розділі визначені цілі та напрями політичного діалогу. Серед них - поширення міжнародної стабільності та безпеки, дотримання принципів незалежності, суверенітету, територіальної цілісності та непорушності кордонів, співробітництво у сфері безпеки і оборони, зміцнення миру та міжнародного правосуддя, попередження конфліктів, нерозповсюдження, роззброєння та контроль за озброєнням, боротьбу з тероризмом тощо.
У цій частині визначені рівні та формати політичного діалогу, зокрема передбачено проведення самітів, зустрічей на міністерському та інших рівнях.
Відповідно до „Інституційних, загальних та прикінцевих положень” передбачається запровадження нових форматів та рівнів співробітництва між Україною та ЄС після набуття чинності Угодою про асоціацію, зокрема створення Ради та Комітету з питань асоціації, Парламентського комітету з питань асоціації. З метою залучення до реалізації Угоди громадянського суспільства буде створена Платформа громадянського суспільства.
Підписання та реалізація політичної частини Угоди стане важливим чинником збереження незалежності і територіальної цілісності України. Адже ця частина, зокрема, передбачає тісну взаємодію з метою збереження безпеки і стабільності в регіоні.
Ми домовилися зберегти цілісність Угоди як єдиного документа.
Терміни підписання решти розділів (юстиція, свобода і безпека; секторальне та фінансове співробітництво, поглиблена та всеохоплююча ЗВТ) будуть визначені сторонами на більш пізньому етапі. Відповідні зобов’язання сторін будуть закріплені у Заключному акті за результатами Саміту.
Відкладення підписання розділів щодо секторального співробітництва та ЗВТ пов’язано з необхідністю підготовки до їхньої ефективної імплементації, оскільки саме ці розділи містять найбільш масштабні зобов’язання України щодо впровадження реформ та адаптації європейських принципів та стандартів.
Спільна заява Міністерства закордонних справ України та Міністерства економічного розвитку України
19 березня 2014 року співробітниками ОМОН, підпорядкованого Міністерству внутрішніх справ Російської Федерації, було заблоковано та захоплено приміщення кондитерської фабрики української компанії «Рошен» у м.Липецьк. Представники російських правоохоронних органів не пред'явили жодних документів, які б надавали їм право вдертися на територію підприємства та призупиняти виробництво. Керівництво компанії «Рошен» не отримувало жодних офіційних повідомлень чи попереджень, які мали б стати передумовою незаконного втручання у їхню діяльність.
В Міністерстві закордонних справ та Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України вважають, що захоплення фабрик «Рошен» на території РФ є логічним продовженням політично вмотивованої кампанії, яка розпочалася проти українського інвестора ще минулого року, коли рішенням Росспоживнагляду було фактично запроваджено санкції проти компанії «Рошен» як одного з найбільших українських виробників. Наразі ж є підстави вважати, що російська влада приступає до фактичної конфіскації розташованих у Росії виробничих потужностей «Рошен», чим порушує засадничий принцип недоторканості приватної власності, гарантований нормами міжнародного права, зокрема ст. 1 Протоколу №1 Європейської конвенції з прав людини, а також ст. 35 Конституції Російської Федерації. Цим інцидентом російська влада створює небезпечний прецедент, який може обернутися бумерангом.
Нова українська влада, попри російську агресію в Автономній Республіці Крим, яка є невід’ємною частиною України, гарантує та поважає права російських інвесторів в Україні, так само як й інвесторів з інших країн. Такого ж ставлення ми вимагаємо і до українських інвесторів у Росії.
Міністерство закордонних справ, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України вимагають від офіційних органів Російської Федерації негайного припинення втручання у роботу виробництв і надання пояснень щодо захоплення приміщень компанії «Рошен».
Наполегливо закликаємо Росію не ставити економічні зв’язки у залежність від і без того складної політичної кон’юнктури.
Щодо проведення в Україні інспекційного заходу за Віденським документом ОБСЄ 2011 року про заходи зміцнення довіри і безпеки
19 березня 2014 року за ініціативи Данії в Україну прибула багатонаціональна інспекційна місія військових спостерігачів, яка здійснюватиме низку заходів відповідно до положень Віденського документа ОБСЄ про заходи зміцнення довіри і безпеки. До її складу входять 4 представники Данії, по одному представнику від Австрії, Німеччини, Польщі і Швеції. Група розпочинає практичну роботу 20 березня ц.р. і перебуватиме в Україні до 29 березня ц.р.
Її метою є ознайомлення з ситуацією у південно-східних регіонах нашої держави, фіксація фактів можливої нетипової військової діяльності та провокативних дій, спрямованих на дестабілізацію ситуації в Україні.
Ініційована Данією інспекція продовжить спостереження за розвитком подій в Україні, яке було започатковане іншою багатонаціональною групою військових спостерігачів, яка, відповідно до Статті 18 розділу ІІІ Віденського документа, перебувала у нашій державі з 5 до 20 березня ц.р.
Міністерство закордонних справ висловлює щиру вдячність усім державам, які відгукнулися на заклик України направити спостерігачів для ознайомлення з поточною ситуацією та підготовки незаангажованих звітів про реальний розвиток подій у нашій державі.
Віденський документ надає можливість проведення інспекцій державами-учасницями або групами держав-учасниць на територіях одна одної з відвідуванням військових формувань для оцінки наданої про них щорічної інформації про військові сили та основні системи озброєнь і техніки, про планування в галузі оборони тощо.
Україна - ООН
19 березня ц.р. відбулося чергове екстрене засідання Ради Безпеки ООН у зв’язку з агресією РФ проти України. Участь у заході взяли Заступник Генерального секретаря ООН Ян Еліассон, помічник Генерального секретаря ООН з питань прав людини Іван Шимонович, делегація України та всі члени ради.
Заступник Генерального секретаря ООН поінформував про останні події в Україні, зокрема про вбивство українського військового під час штурму військової частини в Сімферополі, а також заплановані візити Генерального секретаря ООН до Москви та Києва у рамках зусиль з деескалації конфлікту довкола Криму. Він закликав до початку політичного діалогу за дотримання принципу суверенітету та територіальної цілісності України, а також захисту прав людини, особливо меншин.
У свою чергу, Помічник Генерального секретаря ООН з питань прав людини Іван Шимонович, зокрема, закликав т.зв. кримську владу сприяти розгортанню місії ОБСЄ в Криму та розслідувати випадки грубого порушення прав національних меншин півострову, особливо нещодавнє вбивство кримськотатарського активіста. І.Шимонович також поінформував про плановане направлення до різних регіонів України групи спостерігачів ООН.
Під час засідання всі делегації, за винятком РФ, закликали до поваги суверенітету та територіальної цілісності України. При цьому більшість з них піддала різкій критиці фактичну анексію Росією АРК і закликала держави-члени ООН та міжнародні організації не вдаватися до будь-яких кроків, які можуть трактуватися як визнання ними зміну статусу Криму
Таким чином, вже восьме протягом трьох тижнів засідання РБ ООН щодо російського втручання в Україну вкотре засвідчило ізоляцію в цьому ключовому для підтримання міжнародного миру та безпеки органі позиції Росії та консолідовану підтримку України. Було поновлено відданість членів РБ ООН територіальній цілісності та суверенітету нашої держави та наголошено на неприпустимості втручання у внутрішні справи України.
Зарубіжні візити в Україну
21-22 березня 2014 р. відбудеться робочий візит Генерального секретаря ООН Бан Кі-муна в Україну. Опрацьовується проведення зустрічей Генсекретаря ООН з в.о. Президента України, Головою Верховної Ради України Олександром Турчиновим і Прем’єр-міністром України Арсенієм Яценюком.
Основна увага в ході візиту Бан Кі-муна буде приділена ролі ООН у врегулюванні ситуації довкола військової агресії та анексії Російською Федерацією Автономної Республіки Крим (Україна).
***
20 березня 2014 року в.о. Міністра закордонних справ України А.Б.Дещиця візьме участь у засіданні Постійної ради ОБСЄ (м.Відень, Австрія) та виступить з метою представлення позиції України у звʼязку з незаконною аннексією АР Крим до РФ. Після завершення засідання Постійної Ради ОБСЄ запланована прес-конференція в.о.Міністра А.Б.Дещиці для представників місцевих та міжнародних ЗМІ.
***
20 березня 2014 року (м.Київ) запланована зустріч Заступника Міністра Сергія Кислиці з делегацією ОБСЄ на чолі з Особистим представником Діючого голови ОБСЄ у справах України Тімом Гульдіманном для обговорення результатів візиту Т.Гульдіманна до східних регіонів нашої держави, а також можливих форм залучення ОБСЄ для врегулювання важкої поточної суспільно-політичної ситуації в Україні.
***
26 - 29 березня відбудеться Візит делегації Парламентської Асамблеї (ПА) ОБСЄ на чолі з Жоао Соарешем, Спеціальним координатором Місії спостереження за президентськими виборами в Україні 25 травня 2014 року, Макісом Ворідісом, Главою Делегації ПА ОБСЄ у цій Місії.
Опрацьовується питання організації зустрічей із делегацією ПА ОБСЄ в МЗС України (на рівні Заступника Міністра-керівника апарату А.В.Олефірова), з в.о.Президента, Головою Верховної Ради України О.В.Турчиновим, з Постійною делегацією Верховної Ради України у ПА ОБСЄ та в Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, Центральній виборчій комісії України. Делегація ПА ОБСЄ перебуватиме в Україні на запрошення Голови Верховної Ради України О.В.Турчинова у контексті підготовки до участі в процесі спостереження за позачерговими виборами Президента України, запланованими на 25 травня 2014 року.
***
23-29 березня планується візит Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин (ВКНМ) Астрід Торс для обговорення поточної суспільно-політичної ситуації в Україні ( мм. Київ, Донецьк, Луганськ, Одеса (та АР Крим, у разі можливості).
***
З 19 березня 2014 року в Україні розпочала свою роботу Місія БДІПЛ ОБСЄ зі спостереження за президентськими виборами в Україні, запланованими на 25 травня 2014 року. У спостереженні мають взяти участь 100 довготермінових спостерігачів (прибуття планується 27 березня ц.р.) та 900 короткотермінових спостерігачів (прибуття планується за тиждень до дня виборів).
***
22-24 березня з ознайомчим візитом в Україні перебуватиме делегація Президентського комітету ПА РЄ на чолі з Президентом Асамблеї Анн Брассер. До складу делегації також увійдуть співдоповідачі Моніторингового комітету ПА РЄ по Україні. Делегація РЄ планує відвідати Київ, Донецьк та Львів.
***
20-22 березня Україну відвідає Заступник Держсекретаря США Венді Шерман. Плануються її зустрічі з керівництвом держави, зокрема з в.о.Президента України, Головою Верховної Ради України О.В.Турчиновим.
***
23 березня Україну відвідає делегація Конгресу США на чолі з Сенатором Келлі Ейотт. Програмою візиту передбачається проведення низки зустрічей американських законотворців з українськими високопосадовцями.
***
22 березня заплановано проведення офіційного візиту Федерального міністра закордонних справ ФРН Франка-Вальтера Штайнмаєра в Україну. Керівник зовнішньополітичного відомства Німеччини планує зустрітись з Головою Верховної Ради України, в.о. Президента України Олександром Турчиновим та Прем’єр-міністром України Арсенієм Яценюком, а також відвідати м.Донецьк та провести зустріч з Головою Донецької ОДА Сергієм Тарутою.
***
22 березня розпочнеться робочий візит Міністра закордонних справ Ісландії Гуннара Брагі Свейнссона, який включатиме відвідання Києва та Львова.
Запланована зустріч ісландського міністра з в.о. Міністра закордонних справ України А.Дещицею.
У суботу, 22 березня, о 14:00 год. глава ісландського зовнішньополітичного відомства дасть прес-конференцію для представників ЗМІ в Українському кризовому медіа-центрі в готелі «Україна».
***
20 березня ц.р. планується робочий візит в Україну Заступника Міністра закордонних справ Республіки Словенія Ігоря Сенчара, в ході якого відбудеться зустріч із Заступником Міністра закордонних справ України Данилом Лубківським.
Сторони планують обговорити ситуацію навколо Автономної Республіки Крим, взаємодію у контексті євроінтеграційних кроків, а також актуальні питання двостороннього співробітництва.
21 березня ц.р. Заступник Міністра закордонних справ Словенії планує відвідати м.Одеса, де проведе переговори з високопосадовцями одеського регіону.
Оформлення шенгенських віз громадянам України у 2013 році
Європейська комісія оприлюднила офіційні статистичні дані щодо оформлення шенгенських віз громадянам України у 2013 році. При цьому, стороною ЄС відзначається позитивна динаміка, яка щорічно покращується з початку застосування Угоди між Україною та ЄС про спрощення оформлення віз. Так, за даними Єврокомісії:
- кількість візових відмов зменшилася з 2,03% у 2012 році до 1,9% – у 2013 р. (при цьому, помітним є суттєве зменшення кількості візових відмов окремими державами-членами ЄС у 2013 році у порівнянні з 2012 роком: Італією – з 4,94% до 1,4%, Фінляндією – з 4,64% до 1,4%, Португалією – з 0,99% до 0,5%);
- у порівнянні з 2012 роком загальна кількість виданих шенгенських віз збільшилася на 274 тис. у 2013 році і досягла 1,56 млн. віз (при цьому, консульськими установами Словаччини в Україні у 2013 році оформлено 87 тис. віз, що удвічі перевищує показники попереднього року; у консульських установах Польщі кількість оформлених віз зросла на 80 тис. до 528 тис., Греції – на 73 тис. до 201 тис., Іспанії – на 26 тис. до 104 тис., Італії – на 13 тис. до 62 тис.);
- частка багаторазових віз перевищила показники минулих років і досягла 39% (у 2012 році – 38,5%).
МЗС України вітає позитивну динаміку імплементації європейською стороною Угоди між Україною та ЄС про спрощення оформлення віз та сподівається на ухвалення рішення стороною ЄС про перехід до виконання другої фази Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України та запровадження для громадян України безвізового режиму короткострокових поїздок.