Торгово-економічне співробітництво між Україною та Італією
Опубліковано 12 квітня 2021 року о 00:00

Загальний огляд стану економічних відносин


Основні показники двосторонньої торгівлі:

  • Італія - восьмий торговельний партнер України серед країн світу за обсягом торгівлі товарами;
  • За обсягом товарообігу України з країнами ЄС, Італія посідає третє місце (після Німеччини та Польщі);
  • Італія – другий напрямок в Європі для українського експорту (більше Україна експортує тільки в Польщу) та шостий у світі.


У 2020 році товарообіг між країнами становив 4056,7 млн. дол. США (-336,9 млн. дол. США або - 9,4% у порівнянні з 2019 роком). При цьому, експорт склав 1931,1 млн. дол. США (скоротився на 487,8 млн. дол. США, що становить зменшення на 20,2%). Імпорт склав 2125,6 млн. дол. США (зріс на 50,9 млн. дол. США або на 3,2%). Негативне для України сальдо склало 194,5 млн. дол. США. Загалом, показники співвідносні загальній тенденції торгівлі Італії з іноземними країнами, які за даними італійського статистичного агентства за ІІІ квартали 2020 року демонструють зменшення імпорту з країн Європи не членів ЄС на 25,5%, експорту в ці країни на 11,6%.


Скорочення торгівлі відбулось, здебільшого, через зменшення обсягів українського експорту до Італії за сировинними товарними позиціями для виробництв, які суттєво постраждали від обмежень запроваджених з метою запобігання поширенню COVID-19, в саме – чорні метали (- 26,1% на 329,7 млн.дол.США з 1262,6 до 932,9 млн.дол.США), зернові культури (- 43,5% на 122,9 млн.дол.США з 282,7 до 159,8 млн.дол.США), глини (-29,5% на 23,8 млн.дол.США з 80,8 до 57,0 млн.дол.США), шкури (- 35,8% на 10,7 млн.дол.США з 29,9 до 19,2 млн.дол.США.


Натомість, спостерігається зростання постачання до Італії продукції за товарними групами з високою доданою вартістю продукції. Зокрема у п’ять раз зріс експорт за кодом 90 (прилади оптичні) до 3,9 млн. дол. США, +17,0% за кодом 85 (електричні машини) до 10,0 млн. дол. США, + 14,4% за кодом 84 (реактори ядерні, котли, машини) до 18,7 млн. дол.США, +13,5% за кодом 86 (залізничні локомотиви) до 0,9 млн.дол.США. Окрім того, більше ніж втричі зросло постачання добрив (з 7,0 до 24,7 млн.дол.США) майже вдвічі меду до з 2,7 до 5,2 млн. дол.США.


Водночас, за даними Держмитслужби України за підсумками січня-лютого 2021 року товарообіг між Україною та Італією відновив зростання і склав 662,5 млн. дол США (+17,4% до аналогічного періоду 2020 року). При чому експорт склав 383,95 млн.дол.США (+21,1%), імпорт - 278,54 (+12,7%). Позитивне сальдо для України склало 105,41 млн.дол.США


Основні товари українського експорту в Італію у 2020 році*

Товарна група

Обсяг експорту, у млн. дол. США

Динаміка у порівнянні з аналогічним періодом  2019 року

Доля у  загальному експорті в Італію

1

Чорні метали

932,9

- 26,2%

48,3%

2

Соняшникова олія

287,3

+ 8,9%

14,9%

3

Пшениця та кукурудза

159,8

- 43,5%

8,3%

4

Деревина і вироби з деревини

74,7


- 8,8 %

3,9%

5

Глини

57,0

- 29,5%

3,0%

6

Вироби з чорних металів

41,5

- 5,0%

2,1%

7

Соєві боби та інше насіння олійних

41,4


- 40,3%

2,1%

8

Макуха соняшникова

37,8

+ 23,3 %

1,9%

9

Добрива

24,7

+ 253,6%

1,3%

10

Руди, шлаки

23,7

+ 80,9%

1,2%


Основні товари імпорту в Україну з Італії у 2020 році*


Товарна група

Обсяг експорту, у млн. дол. США

Динаміка у порівнянні з 2019 роком 

Доля у  загальному експорті в Італію

1

Машини, реактори, котли

505,3

-1,8%

23,8%

2

Тютюн

183,4

+42,0%

8,6%

3

Фармацевтична продукція

176,3

+39,7%

8,3%

4

Електричні машини

114,6

-9,6%

5,4%

5

Вина, алкогольні напої

108,8

+21,0%

5,1%

6

Транспортні засоби

101,2

+16,2%

4,8%

7

Пластмаси

101,1

+13,2%

4,8%

8

Прилади та апарати оптичні

75,1

+23,7%

3,5%

9

Ефірні олії

57,5

+15,6%

2,7%

10

Вироби з чорних металів

54,1

-17,7%

2,6%


За підсумками дев’яти місяців 2020 року загальний обсяг двосторонньої торгівлі послугами склав 95,6 млн.дол.США, що на 33,6% нижче в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. В той же час, у порівнянні попереднім роком обсяг експорту послуг знизився на 35,3% і склав 65,5 млн. дол. США, а імпорт скоротився на 41,1% і становив 30,1 млн. дол. США. Позитивне для України сальдо склало 35,4 млн. дол. США.

Основними статтями українського експорту послуг до Італії у січні-вересні 2020 року були: транспортні послуги (17,4 млн.дол.США); комунікацій, комп’ютерні та інформаційні послуги (16,7 млн.дол.США); послуги в сфері послуги з переробки матеріальних ресурсів (здебільшого давальницької сировини) 14,9 млн.дол.США; ділові послуги 12,1 млн.дол.США; послуги, пов’язані з подорожами 2,8 млн.дол.США. Найбільшу динаміку зростання +45,2% в порівнянні з минулим роком продемонстрували торгівля комп’ютерними та інформаційними послугами, найбільше скорочення відбулось у сфері транспортних послуг – 63,0%.

У загальному обсязі імпорту послуг з Італії до України у першому кварталі 2020 року найбільшу питому вагу мали: ділові послуги (27,5%); транспортні послуги (21,3%); послуги, пов’язані з подорожами (18,5%); послуги з будівництва (8,0%); страхування (7,9%).

Найбільше зростання за підсумками 9 місяців 2020 року продемонстрував імпорт послуг із страхування + 416,6% (з 0,46 млн.дол. США у 2019 р. до 2,38 млн.дол.США у 2020 році), найбільше падіння – послуги з подорожей – 67,3%, з 15,99 до 5,55 млн.дол.США. 

За даними Національного банку України, станом на 01 жовтня 2020 року обсяг прямих інвестицій з Італії в економіку України становив 339,8 млн. дол. США (знизились з початку року на 34,9 млн. дол. США), що становить 0,7% від загального обсягу іноземних інвестицій в Україну. Негативно вплинув на інвестиційний імідж економіки України й вихід з українського ринку великої італійської банківської групи Унікредіт.

 

Інформація щодо українського економічного потенціалу, бізнес-клімату та останніх міжнародних інвестицій також представлена на порталі https://ukraineinvest.gov.ua/




Система державних закупівель Італії

Італія є членом Угоди Про державні закупівлі ВТО (УДЗ) з 1 січня 1996 року (дата набуття чинності угоди – 6 квітня 2014 року).

Річний об’єм ринку італійського ринку державних закупівель, за даними Національного антикорупційного агентства Італії, оцінюється у 200-220 млрд. євро (2019 рік). 

Водночас, не зважаючи на членство держави в УДЗ, яка зобов’язує її членів надавати рівні права іноземним та національним компаніям, доступ іноземних компаній до участі у державних тендерах в Італії ускладнений численними бюрократичними процедурами і кваліфікаційними вимогами.

Механізм здійснення державних закупівель регулюється Урядовим декретом від 18 квітня 2006 р. № 50:

 https://www.codiceappalti.it/documenti/CodiceAppalti.it_Ultimo_aggiornamento.pdf  

Так, у відповідності до чинного законодавства, для участі у державних закупівлях і тендерах, які оголошуються на суму контракту від 40 000 євро (у зв’язку з епідемією COVID 19 до 31.12.2020 року поріг обов’язкового оголошення тендеру піднято до суми 207 000 євро), компанії повинні відповідати низці загальних і специфічних кваліфікаційних вимог.

Загальні вимоги:

громадянство Італії або іншої країни ЄС, або постійне місце проживання в Італії іноземними підприємцями і управління комерційними підприємствами резидентів країн, що надають аналогічний режим громадянам Італії на принципах взаємності;

відсутність постійного провадження щодо застосування одного із запобіжних заходів, передбачених статтею 3 акту від 27 грудня 1956 р., No 1423, або однієї із заборон, передбачених статтею 10 акту 31 травня 1965, No 575;

відсутність чинних вироків, або висновків щодо застосування штрафних санкцій за ст. 444 Кримінально-процесуального кодексу Італії щодо власників, законних представників, менеджерів або технічних директорів компанії, за злочини, які завдають шкоди професійній етиці;

відсутність остаточно підтверджених грубих порушень чинних законів про соціальне страхування Італії та країни походження компанії;

відсутність остаточно підтверджених порушень у оплаті податків і зборів відповідно до італійського законодавства та законодавства країни походження;

реєстрація в реєстрі компаній у відповідному ТПП, або в професійних регістрах країни походження, що вказує вид діяльності компанії;

відсутність передумов для банкрутства, ліквідації або припинення діяльності підприємства;

відсутність процедури банкрутства, узгодження з кредиторами, контрольованого і  надзвичайного управління підприємством;

відсутність грубих помилок при виконанні громадських робіт;

відсутність остаточно підтверджених грубих порушень стандартів профілактики та безпеки аварійних ситуацій;

відсутність неправдивої інформації про задоволення вимог участі у тендері,

На додаток до загальних вимог, у тендерній документації до учасників торгів виставляються додаткові специфічні вимоги, що стосуються економічних і фінансових можливостей (банківські гарантії, обіг, чиста сума власних коштів тощо), технічну та організаційну відповідність, необхідного технологічного обладнання, необхідної кількісті персоналу тощо.

Отримати інформацію про оголошені тендери можна за наступними посиланнями:

https://www.telemat.it/landing/gare/index.php?campaign_id=36c679dd-7b43-3a93-9d79-5911eab7a202&campaign_c=gads_servizio&gclid=EAIaIQobChMI8qipseCa6wIVl7t3Ch1XGgnZEAAYAiAAEgIrNfD_BwE

https://portaletrasparenza.anticorruzione.it/microstrategy/html/index.htm

Віднедавна під егідою COSIP – підприємства, яке на 100% контролюється Міністерством економіки і фінансів Італії, почала діяти також система електронних державних закупівель, в якій можуть брати участь і підприємства іноземних країн.

Для участі у ній  необхідно пройти он-лайн процедуру реєстрації у відповідності до затверджених правил, які доступні за посиланням:

https://www.acquistinretepa.it/opencms/export/sites/acquistinrete/documenti/Modello_Funzionamento/regole_sistema_eprocurement.pdf

Інформація щодо оголошених тендерів в електронній системі закупівель доступна за посиланням:

https://www.consip.it/

Водночас, заохочуємо українські компанії брати участь у тендерах із закупівлі продовольчих та сільськогосподарських товарів для потреб міжнародних гуманітарних проектів Всесвітньої продовольчої програми (ВПП).

https://www.ungm.org/

Електронна система «Глобальний ринок ООН» є загальним порталом поставок системи Організації Об'єднаних Націй, що об'єднує співробітників, які займаються закупівлями ООН і співтовариство постачальників.








Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux